Hvorfor slutter vi å tegne?
Mange barn slutter å tegne når de går inn i tenårene. Årsakene kan være mange: økt selvbevissthet, nye interesser og venners innflytelse. Men vi voksne bidrar kanskje òg, uten å vite det, til at barn mister interessen for tegning. Det meste av tegneundervisning, i skolen og ellers, vektlegger det vi kan kalle “figurativ realisme”. Tegn det du faktisk ser, ikke det du har lært! Det er selvsagt ingenting i veien med en slik tilnærming til tegning. Den gjør oss flinkere til å observere verden rundt oss.
Men vi må ikke glemme at vi kan bearbeide den visuelle informasjonen på mange forskjellige måter. Vi kan f.eks. forenkle!
Et enkelt tankeeksperiment viser hvorfor dette er viktig. Se for deg følgende alternative virkelighet: 
Barn må lære kalligrafi på barneskolen, og dette utgjør hele eller mesteparten av skriveundervisningen. Det viktigste er altså hvordan skriften ser ut, og ikke hva barna bruker den til. Hva skjer med barnas skrivelyst? Nå vet vi jo at barn med stygg håndskrift kan skrive gode tekster!
Tankeeksperimentet er selvsagt satt på spissen, men jeg tror det belyser en litt uheldig trend i tegneundervisningen: Vi er dessverre ikke alltid like interessert i hva barna faktisk bruker tegning til. Et mulig korrektiv kan være å se på tegning som et levende visuelt språk.
Tegning som språk
Du kan tegne viser en rekke tilnærminger til tegning, fra det realistiske til det rent abstrakte. Alle disse tilnærmingene baserer seg på den samme evnen til å observere.
Men hva er egentlig formålet med vise barn at de kan forenkle? Veien fra idé til ferdig produkt er ofte lang og demotiverende. Det tar tid å tegne! Avstanden synes mindre når vi skriver. Men hva om vi kunne “skrive” med tegninger? Tegneserier er fundamentalt piktografiske: De består av ikoner og symboler. Det er altså samspillet mellom og kombinasjonen av disse elementene som skaper mening. Og selv om elementene er enkle, kan helheten bli større enn enkeltdelene! Mange prisbelønte tegneserier har overraskende enkle tegninger.
Du kan tegne gir deg verktøyene du trenger for å starte med tegneserier!
Ofte stilte spørsmål
Lurer du på noe om kursopplegget? Under finner du svar på de vanligste spørsmålene. Dersom du ikke finner svar på spørsmålet ditt, kan du kontakte meg på e-post (lenke nederst på forsida).
​​​​​​​Hvilken aldersgruppe er kurset ment for?
Kursopplegget er i utgangspunktet ment for mellomtrinnet, altså for barn i alderen 10–12 år. Men kurset passer like bra for yngre og eldre barn. De aller yngste vil gjerne trenge litt hjelp og forklaringer fra en voksen.
Hva trenger man av utstyr for å gjennomføre kurset?
Du trenger i grunnen bare papir og noe å tegne med, f.eks. en blyant, en kulepenn, en fargestift e.l. Hvis du vil, kan du selvsagt tegne på et nettbrett i stedet.
Hvordan får jeg tilgang til filene mine?
Du får en e-post med en lenke til filene. Ved å fylle inn e-post og ønsket passord, oppretter du en konto, som gir deg tilgang til filene du har kjøpt. Du kan også installere en egen app på mobil eller nettbrett som gir deg tilgang til filene. PS: Du finner en ganske grundig bildebasert gjennomgang av hvordan du får tilgang til filene dine under "Kjøp kurset".
Får jeg tilgang til fremtidige videoer?
Ja! Du får også tilgang til alle fremtidige bonusvideoer og oppdateringer. Når en ny video legges til, får du melding om dette på e-post.
Back to Top